Clivia miniata

I förra helgen så hittade jag dessa två Clivior när jag var ute och handlade och var bara tvungen att ta med dem hem. Och nu en vecka senare så blommar de för fullt.

Clivior

Jag tycker att denna Clivia är oerhört söt med sina orange blommor med den vitgula mitten.

 

Den här gula Clivian är ju helt otroligt vacker.

 

Jag har även provat att plantera frön av både vanlig Clivia och varigerad Clivia som jag hoppas ska ta sig.

Jag använde mig av små matlådor av plast som jag fyllde dem med jord och fyllde på med vatten så att det täckte jorden. Sedan silade jag av det mesta av vattnet (jorden ska vara vad man kallar ”vattensjuk”) och la fröna ovanpå jorden (med den lilla mörka pricken på fröet ovan jord) och tryckte ned dem lite.

Jag ställde lådorna utan lock på en varm plats (ca. 20-25grader) för att torka upp. När jorden torkat upp något dygn senare lade jag på ett lock men lämnade en springa.

Efter det så sprayar jag ytan med en blomspruta varje dag.

 

Kommentera

