Rövarstråt och vårblommor

Idag har jag varit på lite rövarstråt i min farmors och grannens trädgårdar och plockat på mig lite fina blommor…

Med mig hem fick jag bland annat:

Ormöga – Omphalodes verna,
Vallmo – Papaver
Gullviva – Primula veris
Viol – Viola
Fläcklungört – Pulmonaria officinalis
Pion – Paeonia
och någon typ av Iris

 

Slänger med två bildkollage av lite befintliga växter trädgården..

Scilla, Vitsippa och Porslinshyacint.

Porslinshyacinterna är faktiskt ”snodda” från mina föräldrars trädgård förra året.

Ett par Julrosor – Helleborus orientalis, det är dock bara en av tre plantor som blommar i år.  En Regnbågslupin – Lupinus regalis som blir gul och violettblå och lite Rabarber som börjar att vakna upp.

Kommentera

