Ledigt och rossaft

Så har man fått lite ledigt, en liten långhelg.

Första dagen har jag spenderat en hel del i trädgården. Jag har stöttat upp rosen utanför farstukvisten, rensat och vattnat rabatterna och bara njutit av alla de vackra växterna som förgyller trädgården både med vackra blommor och blad…

I bilderna nedanför: Röd onamnad klätterros, Skålklocka ‘Takion White’, Klätterros ‘New Dawn’, Röd vildros, Taklök ‘Bicolor’ och Liguster.

 

Jag passade även på att plocka ett par rosor som jag provat att göra rossaft på.

Jag hittade ett recept på nätet som jag ändrade om lite då jag dels inte ville göra fullt så stor mängd saft plus att jag brukar tycka att många saftrecept är lite för söta för min smak.

Ingredienser:

  • 25st rosor (ju intensivare doft desto mer smak, jag använde mig av New Dawn och en namnlös röd ros)
  • 2st citroner
  • 15g citronsyra
  • 450g socker
  • 1liter vatten
  • eventuellt 1 knivsudd natriumbensoat (bättre hållbarhet)

Jag började med att sätta vatten och socker på kokning.  Medans sockervattnet kokade upp sköljde jag av rosorna och repade loss bladen, tvättade av och skar citronerna i skivor. Sedan varvade jag rosenbladen och citronskivorna i en större kastrull. När vattnet kokat upp och sockret löst sig helt, blandade jag i citronsyra och natriumbensoat. Sedan hällde jag sockervattnet över rosbladen och citronskivorna.

Och nu står rossaften och drar i kylskåpet, där den ska stå i tre till fyra dagar innan den ska silas av och provsmakas.

Våra röda vinbär och vita jordgubbar (Pineberry) börjat mogna nu och jag var tvungen att provsmaka ett par stycken. Jag tycker dock inte att gubbarna har någon hint av ananas, men de är väldigt goda ändå.

 

Kommentera

