September

Så har halva September gått och Oktober närmar sig (ser faktiskt fram emot lite höst nu). Trots att värmen hållit sig kvar ganska långt in i September så börjar man faktiskt att känna av de lite kyligare kvällarna.

Idag har jag börjat att ta in lite växter för vintern. Och det verkar som de har trivts ganska bra under sommaren: Doftpelargonerna fick jag klippa ned ordentligt då de såg ut som mindre buskar när jag skulle ta in dem. Blodhibiskusarna mätte 1,5 och 2 meter, då de är fulla av blomknoppar så får de blomma klart innan jag klipper ned dem.

Bjuder även på lite bilder av det som blommar ute i trädgården just nu:

Unikpelargon ‘Claret Rock’, Gurkört, Lejongap, Kärleksört, Clematis ‘Mrs. Bateman’ Fuschia, Indiankrasse ‘Alaskan Salmon Orange’…

…Vit klockranka ‘Cathedral Bells’, Solros, Prästkrage ‘Broadway ligt’ och Strålrudbeckia ‘Goldsturm’.

Jag har även lite ätbart på gång som ännu står uppe på carporten:

Paprikor (uppdragna från spetspaprika köpt i affär), Chili ‘Old market’ och Tomat ‘Hundreds and Thousands’. Paprika och Chiliplantorna tänkte jag ta in som de är och av tomaten har jag redan rotat sticklingar som förhoppningsvis med lite extra belysning överlever till nästa år.

Kommentera

